***بیابان ها 2***

دلیل اینکه بیابان ها شنی و ماسه ای هستند،وزش باد است.هنگامی که باد می وزد و به صخره ها میخورد،آن ها را در هم میشکند.با گذشت زمان،سنگ ها خرد و به قلوه سنگ تبدیل میشوند.قلوه سنگ ها نیز کم کم خرد میشوند و به صورت سنگ ریزه و شن و ماسه در می آیند.

گاهی باد های عجیب بیابانی،ابری از شن و ماسه برپا میکنند.شن هایی که در اثر وزش باد های بیابانی برمیخیزند،آن قدر قوی هستند که میتوانند رنگ اتومبیل را از بین ببرند.

تپه های شنی بیابانی،شکل و اندازه های گوناگونی دارند.طوری که از برجستگی هایی شبیه کوهان شتر تا تپه هایی با شیب تند دیده میشوند.ارتفاع یکی از بزرگ ترین تپه ها در حدود 300 متر،یعنی بیش از دو برابر ارتفاع بلند ترین حرم مصر است.

عجیب ترین کویر دنیا در مصر

در بیابان ها میتوان صخره های قارچی پیدا کرد!هنگامی که باد به صخره ها میوزد،آن ها را به شکل های عجیب و غریبی در می آورد.

در صخره های بیابان رنگین در آریزونا،هنگام طلوع و غروب خورشید،ماسه ها به رنگ های رنگین کمان میدرخشند.به راستی که این ماسه های آبی،بنفش،طلایی،قهوه ای و قرمز دیدنی هستند.بعضی وقت ها در بیابان ها،صدا های عجیب و ترسناکی به وجود میرسد و علت آن حرکت و فروریختن تپه های ماسه ای است.

با وجود اینکه در بیابان ها باران کمی میبارد،منطقه هایی را میتوان مشاهده مرد که در آنجا،آب از زیر زمین بیرون میآید.اگر این مقدار آب برای رشد گیاهان در طول سال کافی باشد،به این منطقا واحه میگویند.برای آوردن آب به سطح زمین،تونل زیر زمینی حفر میشود که نام آن قنات است.

به بستر رودخانه های بیابانی ،وادی میگویند.وادی ها بیشتر روز های سال خشک هستند.اما هنگامی که بارانی سیل آسا میبارد،وادی به سرعت پر میشود و تا مدتی،آب پرخروشی در آن جریان دارد.

در شهر بیابانی آلیس اسپیرنیگ در استرالیا،مردم هر سال در بستر خشک رودخانه تاد،با قایق های بی کف با هم مسابقه میدهند!!

سراب:به برکه هایی در بیابان گفته میشود که به نظر پر آّب هستند.ولی آنها پر آب نیستند.حتی قطره ای در آنها آب وجود ندارد.آنها تصویر آسمان بر زمین است.

همه ی موجودات زنده برای زنده ماندن به آب نیاز دارند،بنابراین آب و هوای خشک بیابان برای رشد گیاهان و زندگی جانوران بسیار نامساعد است.به این سبب،گیاهان با ریشه های خود،آب را میمکند.بعضی گیاهان بیابانی ریشه های بلندی دارند که در عمق زمین گسترده شده.مثلا ریشه درخت کهور کیتوانند آب را از 30 متری عمق زمین جذب کنند.

گیاهان بیابانی هنگامی که به آب دست میابند،آن را به خوبی حفظ میکنند.بعضی از آن ها از برگ هایشان به جای مخزن آب استفاده میکنند.اما کاکتوس ها آب را در ساقه های کلفت و آب دار خود ذخیره میکنند.

خار هایی که کاکتوس ها دارن،از این گیاه محافظت میکنند و اجازه نمیدهند جانوران آن را بخورند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : برچسب:, | 20:19 | نویسنده : سید امیر حسینی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • گود ای